Scream stories
Under 2023 fyller Scream 20 år. Det firar vi med att blicka tillbaka på några utvalda händelser och samarbeten som format oss till dem vi är idag. Lär känna oss genom att följa med på nostalgiresan, som vi kallar för Scream stories! 🖤
En utmanare & uppstickare
Året var 2003. Våra grundare Jocke, Hans, Sofie, Jenni, Ragnar och Daniel hade lång erfarenhet inom media och reklam, och ville skapa något tillsammans. En byråutmanare och uppstickare som ville göra saker annorlunda.
Att vi under resans början var en underdog har till stor del varit klistret i kulturen när vi vuxit oss större. Det har fått oss att ”walk the extra mile” för våra kunder och göra det som krävs för att skapa ett långsiktigt partnerskap.
Scream har under åren utmärkt sig genom högt engagemang och att vi bryr oss om varandra. Vi får ofta höra att det är just det som gör att kunderna väljer oss.
Nu är vi här, 20 år senare. Tack till alla som varit med på resan!
From zero to Hero
Scream är ett entreprenörsdrivet bolag. Sedan starten 2003 har vi lanserat 17 bolag som på ett eller annat sätt format oss till vilka vi är idag.
Clutch är ett av bolagen som startades inom Scream. Frågan är om vi låg före i tiden när vi 2014 lanserade Clutch som världens då första gaming- och e-sport-agency för annonsörer?
Vi har alltid gillat att testa nya saker och utmana oss själva. Vi har haft korta beslutsvägar och nära till genomförande, något som format oss till den entreprenöriella kultur som är en stor del av vårt DNA.
Historien om varumärket
Vi får ofta frågan om varför vi heter just Scream.
Med vårt namn vill vi påvisa att man inte alltid behöver vara störst för att nå igenom i mediebruset. Med kreativa och smarta lösningar kan man höras och synas minst lika bra, om inte bättre.
Idag är vi Sveriges ledande oberoende mediebyrå. Vi präglas fortfarande av en entreprenöriell anda och drivs av att utveckla och inspirera våra kunder och medarbetare.
Vi heter Scream. Inte för att vi skriker, utan för att vi hörs.
Expansiva planer
En milstolpe i vår historia var 2006 när vi öppnade kontoren i Göteborg och Malmö.
Att etablera oss utomlands har varit uppe på agendan, men vi har ständigt landat i att vi fortsatt vill vara en lokal och oberoende mediebyrå, med fokus på den svenska och nordiska marknaden.
Scream Stockholm har under årens lopp genomfört fem kontorsflyttar. Just nu huserar vi på Humlegårdsgatan, mitt i centrala Stockholm.
Att våra kontor är inredda med personliga prylar är en del i att vi vill symbolisera en familjär kultur där vi sätter personalen i främsta rummet och där kunderna alltid skall känna sig välkomna!
Våra systrar och bröder
Scream B2B grundades 2013, tillsammans med Erik Lennmark som VD för bolaget.
Den digitala utvecklingen var påtaglig 2013. Det fanns ett tomrum på marknaden efter en renodlad B2B-byrå inriktad på rådgivning inom strategisk marknadskommunikation - i digitala kanaler.
Under åren har Scream B2B hjälpt industribolag, myndigheter och start-ups med att förbättra och utveckla sin marknadskommunikation genom smarta, välgrundade och konkreta insatser.
Många bolag har startats som förgreningar utifrån Screams erbjudande. Loudly, The Foundation, och All Out är några av våra systerbolag idag. Tillsammans bildar vi Media Family - en familj av möjligheter!
Stolta vinnare
Vi är otroligt stolta och malliga över att vara en av Sveriges mest prisbelönta mediebyråer.
När Scream startades 2003 var en målsättning att vinna Sveriges bästa mediebyrå som delades ut av Resumé. Glada var vi både 2008 och 2009 när vi kammade hem förstapriset.
Scream har 15 år i rad varit på pallplats i Årets Byrå som delas ut av Regi, och 2020 kunde vi stoltsera med en vinst. Ett fantastiskt betyg av alla kunder som röstade fram oss som vinnare!
Vi har dessutom vunnit lejon i Cannes, 100-wattaren och Guld i Årets Kampanj under Stockholm Media Week.
Att bli nominerade och få ta emot priser för det vi och våra kunder gör är en stor ära och något vi inte tar för givet. Stort tack till alla som följer oss på resan!
Människorna gör byrån
På Scream sätter vi personalen främst. I en tid som kretsar kring data, ny teknik och lönsamhet är det lätt att fokus hamnar långt från människan.
Vi är övertygade om att människorna gör byrån, att nyckeln till framgång byggs av medarbetare som trivs och som är stolta över att jobba hos oss. För allt handlar inte om affärer. Det är minst lika viktigt att fira och ha riktigt kul tillsammans.
Join us! 💝
Sprängfyllda samarbeten
Ett av våra tidigare samarbeten, närmare bestämt 2007, var lanseringen av Die Hard 4.0.
För att skapa publicitet inför premiären så sprängde vi tre skåpbilar. En viktig grej med sprängningen var att vi fick en gratis tv-kampanj med förstapris att spränga en bil, vilket en tittare, en journalist och en chef fick göra.
Bilvraken skyltades sedan upp med "Yippee-ki-yay MF" tillsammans med en klocka som räknade ner till premiärdatumet. Därefter placerades vraken på Medborgarplatsen, i Kungsträdgården och på Avenyn i Göteborg. På denna kampanj skapade vi PR effekter som spreds globalt.
Fler sprängfyllda samarbeten väntar. Frågan är bara vad, när och hur?
-
Panta är roligt
Returpack är en av våra mest långsiktiga kunder.
Svenskar pantar mest i hela världen, men det finns en grupp som konsumerar stora mängder dryck och samtidigt rätt dåliga på att panta - nämligen unga män och kvinnor. Hur når vi dem?
Sommaren 2018 startade vi tillsammans med Returpack Instagramkontot Pantamera Humor. Med en tydlig social always-on-strategi ville vi ta plats i målgruppens flöden med ett innehåll som var roligt och engagerande.
Samarbetet fortsätter med gemensamma och kreativa lösningar som Humorskolan och Humorstipendiet. Vi måste pa-a-an-ta-meeera!
-
Sounds of lust
RFSU har länge varit en betydelsefull kund för Scream.
I kampanjen för RFSU’s produktserie Sense Me hade RFSU tillsammans med byrån Valtech Radon skapat konceptet Sounds of Lust.
För att aktivera den yngre målgruppen byggde vi en lins på Snapchat där användaren kunde leka med symboler för de olika ljuden som väcker lust.
Kampanjen gav bl.a. silvermedalj i ECHO Award i Miami, i kategorin social media. Linsen blev också den mest delade i Sverige under 2021.
-
Heja hållbarhet
Coop har under många år varit en trogen och betydelsefull kund för Scream.
För Coops räkning så har vi nått ut med många kreativa och slagkraftiga kampanjer, i alla typer av annonskanaler.
Tillsammans med Coop lanserade vi bl.a. deras Hållbarhetsdeklaration under våren 2021. Det är en app där kunderna kan scanna sina varor och göra mer hållbara val. Tack Coop!
-
Guld & glitter
Svenska Postkodlotteriet har varit en trogen kund under lång tid. Tillsammans har vi gjort många kampanjer för att hitta nya lottköpare.
2016 tog vi fram en kreativ utomhuskampanj med gigantiska guldkuvert som prydde gatorna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Lojala kunder betyder allt. Tack Svenska Postkodlotteriet!
Agency Image
Vi är otroligt stolta och glada över att Scream är listade som det femte starkaste varumärket inom byråsverige under 2023.
Inom ramen för Regis årliga bransch- och kundstudie har marknads- och kommunikationsköpare fått svara vilken byrå, på den svenska marknaden, förutom byrån/byråerna de jobbar med, som de har mest positivt intryck av.
Resultatet visar vilken byrå som har det starkaste varumärket - Agency Image 2023. Tack till alla som röstat på oss!
-
Lojalitet ger kvalitet
Finanskrisen i slutet av 00-talet påverkade de flesta. Tack vare nya kunder som Swedbank gjorde att Scream gick från att vara en mindre utmanare till en stabil mediebyrå att räkna med.
Samarbetet med Swedbank har pågått länge och vi hoppas på många spännande kampanjer framåt i tiden.
Tack Swedbank!
-
STOP
Rädda Barnen tog hjälp av Scream för att expandera en av alla deras viktiga kampanjer.
Under två veckor i juni 2010 blev stoppknapparna på ett fyrtiotal innerstadsbussar i Stockholm och Göteborg ett sätt att säga nej till våld. Det var första gången som bussarnas stoppknapp användes som reklamplats.
Syftet med kampanjen var att skapa uppmärksamhet för att få fler att stödja Rädda Barnen i deras kamp mot våld mot barn. Kampanjen - STOP till våld mot barn - belönades under Stockholm Media Week.
Sommarutmaningen
I samarbete med Loka CRUSH skapade vi en kampanj där vi vill inspirera vuxna och barn att komma närmare varandra genom gemensamma aktiviteter och utmaningar som barnen tycker är roliga.
Till kampanjen användes även en specialproducerad låt för Loka CRUSH och tillsammans med vårt systerbolag Loudly tog vi fram en snurra som visar alla möjliga aktiviteter man kan göra tillsammans.
500 lysande stjärnor
Relationer är centrala i vår bransch. Befintliga relationer ska vårdas och nya skapas för att främja och bygga vidare vår kultur.
Vi lägger tid och kraft på att utveckla våra medarbetare bl.a. genom samarbeten med Sveriges Annonsörer, Sveriges Marknadsförbund och IAB Sweden. Varje år besöker vi DMEXCO som är Europas största mässa för digital marknadsföring och reklam.
Vi samarbetar med skolor och tar årligen emot praktikanter. Under våren 2023 ansvarade vi för en 6 veckorskurs på IHM i Stockholm.
Över 500 personer har jobbat på Scream sedan starten 2003. Ni vet vilka ni är 💖
Lost in identity
6 nyanser av grönt. Så kan man på ett humoristiskt sätt sammanfatta resan med vår grafiska profil.
Man kan tänka sig att vi är en byrå som haft en tydlig linje för våra egna färger och former, ofta men inte alltid. Även om den gröna färgen varit vår grundfärg så har den lyckats få eget liv och förändrats mellan naturgrön, klassisk militärgrön till blågrön.
Typsnitten har också varierat genom åren, och Screams logga har haft olika skepnader. Idag känner vi oss nöjda över vår logotyp som vi verkligen trivs med.
Tillsammans med våra koncernkollegor på Loudly så har vi under 2023 gjort ett omtag och landat i en ny brand guideline som vi tycker känns riktigt bra. Givetvis med en ny grön färg som grundfärg!
En stolt 20-åring
Den 1 april 2023 firade vi vår 20-årsdag tillsammans med alla härliga kollegor inom Media Family koncernen.
Resan fortsätter och vi vill passa på att tacka alla medarbetare och kunder för en fantastisk resa under våra första 20 år.
Fler äventyr väntar runt hörnet, det kan vi lova!